2015. október 24., szombat

Pupák és a tanmese

Talán már említettem, hogy Pupáknak mostanában rettenetesen elromlott az étvágya. Mit elromlott, gyakorlatilag fényen és túrórudin él.


A napokban többször is belefutottam egy a Facebookon keringő bájos kis tanmesébe, amely idilli megoldást nyújt egy makacsul nem evő kislány problémájára.

Íme:

- Mi lesz ma az ebéd? – érdeklődik a négyéves kislány.
- Zöldborsó leves, krumpli főzelék, fasírt.
- De én azt nem szeretem – görbül sírásra a kislány szája.
Anyuka sóhajt. Most mit mondjon? A tükörtojást és spagettit leszámítva semmit sem eszik meg a gyerek. Próbálta már kedvesen:
- Gyere, kóstold meg, meglátod milyen finom.
Máskor alkudozott vele:
- Na, csak öt kanállal egyél, és aztán jöhet a süti.
Volt már, hogy elvesztette a türelmét, és kiabált. Végül dühében elzavarta a kislányt az asztaltól. Utána persze bánta, de már nem volt mit tenni. Azt is elhatározta, hogy szigorú lesz:
- Addig nem mehetsz játszani, amíg el nem fogyott az ebéd!
Mindegy. Akármit főz, akármit mond, a kislány nem eszik. Pár falatot ugyan sikerül beleimádkozni, de minden étkezés nyűg.
Aztán egy nap zellerkrém levest küld a nagymama kóstolóba. Nagyon finom, de anyuka tudja: a kislány megkóstolni sem lesz hajlandó. Aznap délelőtt annyi a tennivaló, hogy nincs idő külön főzni a gyereknek. Ha nem eszi a levest, hát éhen marad. De amikor kiszalad a kislány a konyhába, hogy megkérdezze, mi lesz az ebéd, az anyja hirtelen ötlettől vezérelve azt mondja:
- Meseleves.
- Az mi? – tátja el száját a kis copfos.
- Olyan leves, hogy ha szépen eszed, mesélek közben.
- És mit mesélsz?
- Majd meglátod. Nagyon izgalmas lesz.
Bár még csak tizenegy óra múlt, a kislány nyafogni kezd:
- Éhes vagyok. Mikor ebédelünk már?
Mire eljön az ebédidő, a kislány már könyörög, hogy egyenek végre. És csodák-csodája, amíg anya halkan mesél neki fejből, fogy a zellerkrém leves. Utána a második fogás is eltűnik a tányérból.
- Ma nagyon finomat főztél! – dicséri anyját a kicsi. - Mikor lesz megint meseleves?
- Ma zellerből készült a meseleves. Holnap paradicsomból lesz. Jó?
- De mesélsz hozzá? – aggodalmaskodik a kislány.
- Hát persze.
- Nem vagy normális – mondja a szomszédasszony, amikor a kislány édesanyja elmeséli, hogyan eteti a gyereket. – Csak elkényezteted. Én már rég odacsaptam volna, ha a gyerekeim nem ennék meg az ebédet.
A kislány anyja nem válaszol. Ő nem tud odacsapni. Hetek-hónapok múlnak el, és a kislány egyre többféle ételt hajlandó megkóstolni. Zellerkrémlevest már mese nélkül is eszik. Néha, vészhelyzetben azért előkerül a mesevarázslat.
- Kóstold meg a szilváslepényt – kínálja a nagymama.
- Nem szeretem. – húzza el száját a kislány.
- Kóstoltad már?
- Nem. De nem szeretem – makacskodik a kicsi.
A nagymama sóhajt. Igaza van. De a kislány anyja már tudja, mit kell tenni:
- Mesélek neked a pásztorfiúról, aki úgy szerette a szilváslepényt, hogy nem is akart mást enni.
- Jó – egyezik bele a kislány, és boldogan hátradől.
A mese végén elgondolkozik, majd a nagymamához fordul:
- Teszel nekem porcukrot a szilváslepényemre?
Néhány nap múlva anyukának gyanússá válik a csönd a gyerekszobában. Nagyobb zsivajhoz szokott. Aggodalmasan lép az ajtóhoz, bekukucskál. Négyéves kislánya a babaágy mellett ül kötényben, kezében fakanállal. Kedves, türelmes hangon magyaráz öt hónapos húgának:
- Akkor most mondok neked egy mesét a babáról, aki nem akart rendesen szopizni.
Anyuka csendben mosolyog. Lehet, hogy a kicsi jó evő lesz?
(Berg Judit: Meseleves vagy nyakleves?)

Miután már hetek óta küszködünk az evéssel, és már kérleltem, könyörögtem, zsaroltam, fenyegetőztem, próbáltam az érzelmeire hatni, és olyan mondatok is elhagyták a szám, amiket megfogadtam, hogy soha-soha nem fogok mondani a gyerekeimnek ("Ha ezt megeszed, utána kapsz meglepit!", "Csak akkor jöhet a túrórudi, ha ez elfogyott!", "Addig nem megyünk játszani, amíg meg nem ettél legalább öt kanállal!", "Naaa, anya kedvéért egy kicsit egyél belőle'"). Máskor próbáltam lazábbra venni, és azzal nyugtatni magam, hogy az a gyerek még nem halt éhen, amelyik előtt mindig van kaja, így viszont mást sem csináltam egész nap, csak folyton kínálgattam, és próbáltam kitalálni, mit enne meg szívesen.



Szóval ekkor posztolta az egyik ismerősöm a fenti kis történetet. Na, gondoltam, itt van a kulcs a kezemben, milyen zseniálisan egyszerű, erőszakmentes, okos módszer! Ilyen cukormázzal bevont tutiságokat utoljára a tanítóképzős módszertan könyveimben olvastam!

Elégedetten dörzsölgettem a kezeimet, meghatottan szerény kis glóriát képzeltem a fejem fölé, alá esetleg egy "Anyák gyöngye" feliratot, annak az anyának, aki nem adja fel és addig keresi, kutatja a megoldásokat, amíg rá nem talál az igazira.

Lelki szemeim előtt láttam, ahogy a vékony, vérszegény kis Pupák habzsolja az egészséges és laktató ételeket, elkezd kipendülni, rakódik a sok hús a vékony kis lábaira meg karjaira, édes kis pocakja lesz meg pirospozsgás orcái. És mindezt úgy, hogy közben nagyokat nevetünk és egy fantáziadús mesevilágban barangolunk.

Nagyon készültem tehát a következő ebédre: rántott csirkemell, rizibizivel. Kitaláltam a mesét Pupák és a kis piros autó kalandjairól, sőt a felvezető szöveget is sokat csiszolgattam, hogy nehogy túl rámenősnek tűnjön.

A "nagy étkezés" előtt tehát gondosan kiválasztott hangszínben (lelkesen, de nem túlzásokba esve, a gyermeki érdeklődést rejtélyes hanghordozással felkeltve) a következőket mondtam az én édes kis magzatomnak:

"Pupák, képzeld el, ma mesehusi lesz ebédre!!! Ilyet még soha nem ettél, miközben falatozgatsz, mondok hozzá egy klassz mesét! Kérsz belőle?"

Pupák: "Nem."

7 megjegyzés:

  1. :-) A valóság mindig más. :-D
    Béres csepp? Nálunk nagyon bejön.

    VálaszTörlés
  2. Abszolút megértelek. Nekem sem szerettek enni a fiúk, főleg Belami. Most meg... akár a sáskák. Semmi nem elég. Szóval lesz még Pupák majd két méteres evőgép. Garantálom. ;-)
    És a sztorin nagyon jót mosolyogtam, mert annyira így szokott lenni: lejátszuk fejben, a gyerek meg mindent áthúz. :-)

    VálaszTörlés
  3. Istenem,de tudtam,hogy ez lesz a vége. :D
    Nekem 2 gyerekem van. A nagyobbik is rettentő rossz evő volt,4 és 5 éves kora között egyetlen dekát sem hízott. Aztán megoldódott.Most is válogatós,de már elég sok mindent és sokat eszik.Most a kisebbik a soros. Kizárólag kakaón él...Hát nem örülök,de reménykedek...:)
    Biztos változik nálatok is.A lányom az óvodában kezdett el többet enni,ott vették rá. :)

    VálaszTörlés
  4. De miért kell könyörögni, meg ilyenek? Nekem apukám azt mondta, hogy egy 2+ éves gyerek nem hal éhen, ha fel van kínálva számára a kaja lehetősége. Még egyet sem látott, aki éhen halt volna (gyerekorvos). Én nem csinálnék ebből ekkora felhajtást. Van reggeli, tízórai, ebéd, uzsi és vacsi, ha nem eszik, nem eszik. A túrúrudit meg elfelejteném (csak "rendes" kajákat kínálnék, ha nem eszi, akkor nincs más, nasi.). Nekem is volt ilyen gyerekem, elmúlt, most 11 éves és kifejezetten sokat tud enni.:-)
    Állítólag ez élettani, mert ilyenkor az ősember gyerekek már össze-vissza kóboroltak, és nem lett volna jó, ha mindent megesznek, mert esetleg mérgező akármiket is megettek volna.
    Ha érzi a feszkót, amit e köré építesz, még kevésbé fog enni. Amúgy erre simán rárak a kistesó is, mert ezt tudja ő kontrollálni. AZ én lányom a kistesó után nem evett és nem kakilt.

    VálaszTörlés
  5. Balázs sem szeret enni, de ha erőltetem, akkor még azt a keveset sem eszi meg, amit szokott. Nem tudom hogy lett 13 kiló...Viszont nem beteges, úgy hogy nem aggódom. A tápszerébe minden nap teszek folyékony multivitamint, este meg 15 csepp C-vitamint és 2 D-vitamint, ami tudom, hogy nem helyettesíti a vegyes táplálkozást, de mégis segít abban, hogy ne betegedjen meg.

    VálaszTörlés
  6. :))) Amúgy nekem egyszerűen nincsen olyan ismerősöm, akinek a kisgyereke jó evő. Szerintem ez egy ilyen korszak, de komolyan csodálkoznék már, ha valaki kisgyereke rendesen enne, jó étvággyal. Nálunk múlt hét végén volt egy közeli, kedves rokonunk 2 kisgyerekkel (2 és 4 évesek). Hát komolyan néha elgondolkodtam, hogy is vannak életben ezek a kis csemeték annyi táplálékkal, amit 3 nap alatt megettek és azt a picit is gyakorlatilag beléjük kellett imádkozni...
    Viszont azt gondolom laikusan, hogy a mese mégsem lehet olyan hülyeség... Korábban voltam Boldizsár Ildikó előadásán (ő egy meseterapeuta) és azt mondta, hogy jártak kórházakba nagyon beteg gyerekekhez, akik egyáltalán nem akartak enni, a betegség, a gyógyszerek teljesen elvették az étvágyukat. A csapatával mindennap olyan mesét olvastak nekik, ahol nagyon alapos és kívánatos ételleírások voltak és pár héten belül megjött a gyerekek étvágya. Persze ez tényleg pár hét volt, és nem egy - két alkalom, szóval biztosan ehhez is kell sok idő, de valahol lehet benne valami...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na nekem a legkisebbem ő baromi jó evő, volt, hogy el is sírtam magam, mert annyira megeszik tényleg mindent. Ő most 2,5 éves pont. Egyetlen étel sem jut most eszembe, amit ne enne meg, és elég nagy adagokat szokott benyomni.
      De nekem is volt "fényévő" gyerekem, és elmúlt az is, mint annyit minden más. Hát most egyáltalán nem gizda. Aztán van gizda gyerekem is, aki amúgy jól eszik, csak keveset mindenből, meg szintén gizda, aki viszont sokat eszik. (De ők már ugye nagyobbak)

      Törlés