2015. május 20., szerda

Puff neki!

Épp ebédhez készülődtünk Pupákkal, amikor megszólalt a telefonom. Nem gondoltam semmi különösre, amikor megláttam, hogy a nőgyógyászom száma az.


Azt hittem, szólni akar, hogy ki fogja helyettesíteni őt a szabadsága alatt, esetleg időpontot akar módosítani. De nem emiatt kerestek.

Az asszisztense volt, azért hívott, mert megjött a vércukor terhelés eredménye, és hát... nem lett jó. Azt mondta, kérjek időpontot a kórház belgyógyászatán X. Y. doktornőtől, és mondjam azt, hogy az értékem 8,2 lett a cukor negatív, az aceton egykeresztes pozitív. Bármit is jelentsen ez, eléggé felzaklatott (ha valaki ért hozzá egy picit, megköszönöm, ha megírja, mire számíthatok), mert bár a múltkori terhességem alatt volt egy pici probléma a cukrommal, de miután kevesebb édességet és péksüteményt ettem, az égvilágon semmi gondot nem okozott.

forrás: femina.hu


Most úgy gondoltam, hogy mivel itthon vagyok jóval kiegyensúlyozottabban, rendszeresebben és változatosabban eszem, mint két évvel ezelőtt, amikor összevissza beosztásban dolgoztam és nagyrészt a munkahelyem csapnivaló menzáján és büféjében étkeztem. Rengeteg zöldség, saláta és gyümölcs van az étrendemben, nem ülök napi 8 órát a számítógép előtt, naponta több órát sétálok és egyébként is Pupák miatt szinte mindig mozgásban vagyok. Eddig 5 kilót híztam. Szóval úgy éreztem, az életkoromon kívül semmilyen kockázati tényező nem áll fent, ezért nem ítéltem magam szigorú szénhidrát-diétára, és bizony, ha jól esett, ettem édességet. De erre azért nem számítottam.

Péntekre kaptam időpontot a doktornőtől, aki azt is rögtön elmondta, hogy mennem kell majd egy dietetikushoz oktatásra, ahol elmondják, mik a teendőim.

Most fogalmam sincs, hogyan fogok Pupák mellett kalóriákat meg bevitt szénhidrát-mennyiségeket számolgatni, vagy szurkálni magam minden evés után és állandóan méregetni a vércukromat. Ráadásul annyi minden jön az elkövetkezendő hetekben, pakolni, tervezni, felújítani, költözni... Ez most annyira nem hiányzott!

27 hetesen és 2 naposan

12 megjegyzés:

  1. A dietetikus oktatás nekem 2 éve terhesekkel volt, gyors- és lassú szénhidrátok oktatásával, fénymásolt listával, miben mennyi Ch van, minta-étrenddel. A baba miatt muszáj még komolyabban venni sajnos. A rengeteg gyümölcs volt nálam és a hugimnál is a gond anno, az zömében gyors Ch, és nagy inzulinválaszra késztet. A lassú Ch alig volt az életemben előtte, most már szinte amiből tudok, csak azt veszem, készítem. Ha gyümölcsöt eszem (mert nehéz lemondani róluk), automatikusan pl Korpovit kíséretében teszem - pl. ilyen tanácsokat is mondott a dietetikus. Szerintem nálad nem feltétlenül csak az étkezés váltotta ki, hanem az elmúlt hetek, hónapok stresszes állapota, a felvett kg-ok száma sem sok, kis plusz odafigyeléssel + fehérliszt és cukor (akár pl. barna, akár méz) elhagyásával nem lesz gond szerintem. Melyik időpontban levett vér lett 8,2?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a részletes választ Heni! A 120 perces érték lett ennyi. Azért keseredtem el, mert úgy gondoltam, eléggé odafigyelek ezekre a dolgokra. Szinte csak teljes kiőrlésű pékárut eszem, cukrot szinte semmibe nem teszek, mézet használok pl. a salátaöntetekhez is. Azt hittem, a változatos étrend, sok zöldség, és sok mozgás mellett belefér egy-egy fagyi délutánonként, vagy néha egy finom süti.

      Egyébként néhány helyen meg azt írják, túl kevés a hízásom a 27. héthez képest, és ez is okozhat gondot. :/

      Kíváncsi leszek, ezek után mit mond az orvos...

      Törlés
    2. Sajnálom Sensitive, de tényleg ne csüggedj, mert bele lehet jönni, és utána sokkal jobb minden: közérzet, energia, hangulat, alap eü állapot, annyi mindenre hatással lehet. A tejhabos reggeli kávé sajnos szigorúan tilos (ezt nekem is nehéz volt elengedni, sőt, mézzel ittam), de még nem terhesen sem ajánlják senkinek. Mandulatejet vagy tejszínt szabad, mert reggel és este a legérzékenyebb a hasnyálmirigyünk, és akkor inkább a lehető legzsírosabb tejszínt érdemes választani (felejtősek a light-os tejtermékek), mint bármilyen más gyors Ch-t. Ilyenkor még a gabonatejek is tiltólistásak. Ha most is figyelsz a cukormentességre és a mozgásra, változatos étrendre, nem biztos, hogy emellett elegendő lassú Ch-t eszel - ezeket kell megtanulni, de gyorsan bele lehet jönni. Óriási meglepetés volt nekem annak idején, hogy ugyan pár dolgot ki kellett iktatnom az étrendemből, vagy más napszakra lett megengedett, de emellett igenis be kell tartani a napi 6-szori étkezést (azóta sosincs farkasétvágy és csillapíthatatlan csokiimádat), és sokkal többet kell fogyasztani lassú Ch-ból - amiről azt sem tudtam a tk kenyéren kívül, hogy mik tartoznak oda... Azóta sokkal többet eszem, csak más összetételben :) Úgyhogy ne ijedj meg tőle, degeszre eheted magad "diétásan" is. És vannak nagyon vékony lányok is az ismerőseim között ilyen problémákkal - szóval mégcsak a súly sem mindig ad okot a gyanakodásra.

      Pár hasznos infó itt, ha érdekel: http://www.airmid.hu/blog/entry/eletvitel/inzulinrezisztencia-csak-divat-vagy-kezelendo-allapot.html

      Neked volt amúgy terhességeid előtt olyan terheléses vércukorvizsgálatod, amikor inzulint is néztek ill. 3 időpontban a glükózt is? Csak azért, mert nekem 7,9 volt a 120 perces, viszont az inzulinom teljesen el volt szállva - ekkor kellett áttérnem az IR étrendre, hogy megelőzzem a későbbi cukorbetegség lehetőségét, de tény, nálam a terhesség sem valósult meg addig.

      Majd mindenképp számolj be, mit mond az orvosod/dietetikusod! :)

      Törlés
  2. Ne ijedj meg, a 120 perces 8,2 annyira nem vészes. Engem 7.8 körül fogtak diétára, de nem bántam meg. Azóta is imádom a CH diétát, mert ezzel nem híztam a terhesség alatt és utána is gyorsan ledobtam a kilókat, sőt, kevesebb vagyok már egy ideje, mint a teherbeesésem időpontjában. Nem olyan nehéz ez a diéta, gyorsan bele lehet tanulni és nem kell állandóan számolni. Nálam az alapszabályok a következők: napi 5-6 étkezés, reggelire és vacsorára tilos gyorsan felszívódó szénhidrátot enni( pl. tejtermék, gyümölcs), tízórai, ebéd, uzsonnára lehet ilyeneket enni, de ahogy Heni is írja, csak lassan felszívódó CH-val együtt és erre a Korpovit tökéletes, de lehet Hamletszerűség is vagy teljes kiőrlésű kenyér. A tej tiltólistás, a kávémat tejszínnel iszom( dietetikus tanácsára), édesítőszernek meg eritritet használok. Hajrá, nem olyan nehéz ez, csak az elején kell egy kicsit számolgatni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a biztatást, Andi! :)

      Nekem a reggeli habos kávém a nap egyik fénypontja, nagyon nehéz lesz lemondani róla. :(

      Törlés
  3. Én ugyan "csak" diéta céljából számolgattam a szénhidrátokat, figyelem a glikémiás indexet, de tényleg nagyon gyorsan és könnyen belejön az ember, ettől ne ijedj meg, 1 hét után simán menni fog fejből is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A próféta szóljon belőled! :) Nekem ez most annyira plusz nyűgnek tűnik... Persze, ha magam miatt nem is, de a baba miatt feltétlenül neki fogok ugrani, remélem úgy lesz, ahogy mondod, és még jót is fog tenni. :)

      Törlés
  4. szia, csak most kezdtelek olvasni, de ide muszáj rögtön írnom is, hátha kicsit meg tudlak nyugtatni :)
    én cukorbeteg vagyok, és nem olyan vészes a dolog, mint sokan gondolják.
    szerintem a 8,2-vel "csak" diétáznod kell majd, ahogy a többiek is írták, gyorsan felszívódó szénhidrátokat ne egyél (cukor, fehér liszt, tészta, rizs, krumpli, ezek a legrosszabbak), de a dietetikus biztosan elmondja részletesen, meg minta étrendet is tud adni, én is kaptam az elején, de a neten is egy csomót találsz, ha nincs időd folyton számolgatni, azok sokat segítenek.
    ha esetleg mégis szurkálni és méregetni kell, mindkettő pár másodperces dolog, nem is fáj, de szurkolok, hogy megúszd! :)
    bármi is lesz, vigasztaljon, hogy ez neked csak pár hétig tart.. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia songbird!

      Köszi, hogy írtál! Én is azzal vigasztalgatom magam, hogy csak pár hétig fog tartani a dolog. Remélem, nem lesz túl nehéz, az elmúlt két napban megpróbáltam megbarátkozni a gondolattal. :)

      Törlés
  5. Nekem 8 alatt volt a terhelés valamivel (blogon ott van a pontos érték, csak nincs időm visszakeresgélni), mondjuk az IR miatt számítottam is rá, hogy nem lesz tökéletes. Erre 180 g szénhidrátos diétát javasoltak napi öt-hat alkalomra elosztva a kajálásokat, de én gyanakvó voltam, és 160-ast tartottam - amint kiderült, szerencsére, mert így is épp hogy megúsztam az inzulint. Mondjuk tény, a Péterfy diabetológián nagyon szigorúak a terhességi cukorral (joggal), máshol 9 alatt csak annyit mondanak, hogy fogd vissza a péksütiket. Nem tudom miért, ez nagyon nem vicc, nagyon súlyos következményei lehetnek a babára nézve, hiába él a köztudatban csak annyi, hogy legfeljebb nagyobb súllyal fog születni.

    Rémüldözni nem kell, a CH számolásba nagyon hamar bele lehet jönni (kalóriát meg nem kell, ez nem fogyókúra), és még fontosabb, hogy a saját tested reakcióit ügyesen ki lehet ismerni pár hét alatt. Mert az általános szabályok mellett fontosak az egyéni apróságok, ezer féle diabetikus/CH-csökkentett kenyér van pl., és nekem ezekből csak egyetlen fajta volt, mitől nem ugrott meg a cukrom - és egyáltalán nem az, amiben a legkevesebb CH volt, és amit úgy reklámoznak, hogy cukorbetegeknek is ajánott.
    Ami még fontos: a cukorszint mérést terhesen kajálás után egy órával kell ellenőrizni (nem kettővel, mint általában a cukrosoknál), és már akkor sem szabad meghaladni a 7-et. Mérőgépnek mindenképpen Accu-Check a nyerő (van olcsóbb, de szart se ér), és a tesztcsíkokat a netről rendelni, jó sokat egyszerre: én Kínából küldettem, annyi pénzért, amivel gyógyszertárból egy havi adag jött volna ki, a terhesség végéig kihúztam. (Teljesen oké cuccot kaptam az Ebay-ről, nem utángyártott gagyit.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jah még valami nagyon fontos: minél korábban kell reggelizni, ideálisan legkésőbb hét órakor. Nekem ez volt a legnehezebb, soha életemben nem reggeliztem, de terhesen, ha nyolc utánig vártam az első kajával, rögtön emelkedett az egekbe a cukor.

      Törlés
    2. Köszi a hasznos tippeket Est, igyekeztem mindet figyelembe venni az elmúlt pár napban. Ha nem gond, lehet, hogy még fogok tőled (is) kérdezni. :)

      Törlés